“Halusimme tehdä jotain konkreettista nuorten hiipuvan lukutaidon eteen. Siksi haastoimme vuosi sitten mukaan koko suomalaisen media- ja viestintäkentän. Yhdessä ideoimalla syntyi ajatus Read Hourista”, kertoo kampanjan projektipäällikkö, Lasten ja nuorten säätiön asiantuntija Hanna Koskenkangas.

Lukemisella on paljon myönteisiä vaikutuksia yksilölle ja yhteiskunnalle. Lukutaidon hiipuminen näkyy esimerkiksi syrjäytymisenä. Read Hour -kampanjan tavoitteena on innostaa suomalaiset lukemaan ja näyttää esimerkkiä lukemisen tärkeydestä. 

“Kun pysähtyy lukemaan tunniksi, siinä ehtii jo herätä kiinnostus tarinaan ja kipinä lukea lisää”, Koskenkangas jatkaa. 

Mukana yli 60 vaikuttajaa 

Tutkimusten mukaan lukevat esikuvat ovat tärkeä nuoren lukuinnostuksen herättäjä. Siksi mukaan on pyydetty yli 60 eri aloilta tunnettua vaikuttajaa kampanjoimaan lukemisen puolesta sosiaalisessa mediassa hashtagilla #ReadHour.  

Kampanjakasvoina kampanjan videolla ovat Maaret KallioKevin LankinenElisabeth Rehn ja Krista Kosonen. Kampanjan suojelijana toimii presidentti Sauli Niinistö.

“Vaikuttajien lisäksi on ollut ilo nähdä, miten laajalla rintamalla aihe on herättänyt kiinnostusta yrityksissä, joista suurin osa on mukana kampanjassa pro bono -hengessä”, Koskenkangas sanoo.  

Read Hour -kampanjan kesto on 26.8.–8.9.2019. Kampanjan aloittaa 26.8. Helsingin Kampin Narinkkatorilla järjestettävä nuorten flashmob-tapahtuma. Read Hourin päätapahtuma järjestetään Helsingin keskustakirjasto Oodissa. 

Read Hour -kampanjan innoittajana on YK:n ja maailman kuuden suurimman markkinointikonsernin alulle laittama globaali Little x Little -hanke. Suomessa Read Hour -kampanja yhdistää paitsi kilpailevat media- ja viestintäalan yritykset myös erilaiset lukutaitotempaukset. Read Hourissa ovat mukana esimerkiksi opetushallituksen Lukuliike, Lukukeskus ja Facebookissa toimiva jääkiekkoilija Kevin Lankisen #Lankisenlukupiiri. 

Kampanjan ideoinnissa ja toteutuksessa ovat olleet mukana A-lehdet, Aikakausmedia, Aller Media, Alma Media, Bauer Media, Cocoa, Dentsu Aegis, Google Finland, IAB, Into-Digital, Isobar, Keskisuomalainen, Medialiitto, Mediateko Oy, Meltwater Monochrome, Otavamedia, Sanoma, Sanomalehtien liitto, SEK, Yle, Opetushallituksen Lukuliike ja valtioneuvoston kanslian kestävän kehityksen toimikunta. Kampanjalla kerätään myös varoja Lasten ja nuorten säätiön toimintaan. 

Read Hour -tapahtumat vuonna 2019

26.8: Nuorten flashmob Kampin Narinkkatorilla klo 16. Tempauksella nuoret haastavat koko Suomen pysähtymään lukemaan tunniksi 8.9. klo 19.  

8.9: Read Hourin päätapahtuma Helsingin keskustakirjasto Oodissa. Tunnetut suomalaiset lukevat itselleen merkityksellisiä tekstejä ääneen klo 19 alkaen. Lukemassa ovat Eino ja AapeliKaj Kunnas ja Maria Veitola. Tilaisuuden juontaa Lasten ja nuorten säätiön hallituksen jäsen, Vantaan poikateatterin ilmaisuohjaaja Joonas Veijanen.  

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Key Finnish Swedish English
1